Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Standardy ochrony małoletnich w Urzędzie Miejskim w Głubczycach

Zarządzenie nr 13K/24 Burmistrza Głubczyc z dnia 30 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich w Urzędzie Miejskim w Głubczycach.

Na podstawie ustawy z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 560); zarządza się, co następuje:

§ 1. Wprowadzam do stosowania przez wszystkich pracowników Standardy Ochrony Małoletnich w Urzędzie Miejskim w Głubczycach, zwane dalej Standardami.

§ 2. Standardy stanowią załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 3. Standardy zamieszcza się na stronie internetowej Gminy Głubczyce.

§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.


 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W URZĘDZIE MIEJSKIM W GŁUBCZYCACH

 

Preambuła

 

Standardy ochrony małoletnich dla Urzędu Miejskiego w Głubczycach są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę małoletnich przed krzywdzeniem. Niniejszy dokument określa standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w trakcie działań związanych ze sprawowaniem opieki nad osobami odbywającymi praktykę w Urzędzie w zakresie zapewnienia pomocy merytorycznej i organizacyjnej w realizacji celów praktyki a także imprez okolicznościowych z udziałem małoletnich organizowanych przez Gminę Głubczyce.

 

Rozdział I

Podstawy prawne

 

Niniejsze Standardy opracowano zgodnie z poniższymi aktami prawnymi:

  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560);
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2021 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535);
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2809.);
  • Konwencja o prawach dziecka (Dz. U. 1991 r. nr 120 poz. 526);
  • Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2012 poz. 1169);
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

 

Rozdział II

Słowniczek terminów

 

  1. Dziecko/małoletni – każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  2. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.
  3. Personel – każdy pracownik Urzędu Miejskiego w Głubczycach bez względu na formę zatrudnienia, w tym praktykant, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
  4. Opiekun prawny dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
  5. Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
  6. Burmistrz Głubczyc – osoba, która w strukturze Urzędu Miejskiego w Głubczycach jest uprawniona do podejmowania decyzji.
  7. Zgoda rodzica dziecka - zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  8. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem - wyznaczony przez Burmistrza Głubczyc pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich.
  9. Dane osobowe dziecka - wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

Rozdział III

Obszary Standardów Ochrony Małoletnich

 

Standardy Ochrony Małoletnich tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Urzędu Miejskiego w Głubczycach. Obejmują cztery obszary:

 

  1. Politykę Ochrony Małoletnich, która określa:
  1. zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Urzędzie Miejskim w Głubczycach,
  2. zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko,
  3. zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia,
  4. zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,
  5. zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.

 

  1. Personel – obszar, który określa:
  1. zasady rekrutacji personelu mającego kontakt z dziećmi, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu mającego kontakt z małoletnimi, oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego,
  2. zasady bezpiecznych relacji personelu Urzędu Miejskiego w Głubczycach z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem,
  3. zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
  • rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
  • procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
  • odpowiedzialności prawnej pracowników Urzędu Miejskiego w Głubczycach, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
  1. zasady przygotowania personelu Urzędu Miejskiego w Głubczycach (pracującego z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:
  • dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
  • rodziców/opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
  1. zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania.

 

  1. Procedury – obszar określający działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu Urzędu Miejskiego w Głubczycach i członków rodziny, rówieśników i osób obcych:
  1. zasady dysponowania przez Urząd Miejski w Głubczycach danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
  2. zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

 

  1. Monitoring – obszar, który określa:
  1. zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem – przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci,
  2. zasady organizowania przez Urząd Miejski w Głubczycach konsultacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.

 

Rozdział IV

Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci – zasady rozpoznawania i reagowania

 

  1. Rekrutacja pracowników Urzędu Miejskiego w Głubczycach odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
  2. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w Urzędzie Miejskim w Głubczycach. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
  3. Pracownicy Urzędu Miejskiego w Głubczycach posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków. Identyfikacja sytuacji mogących świadczyć o krzywdzeniu dziecka stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów.
  4. Pracownicy Urzędu Miejskiego w Głubczycach monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  5. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Urzędu Miejskiego w Głubczycach podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

 

Rozdział V

Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia

 

  1. W przypadku powzięcia przez pracownika Urzędu Miejskiego w Głubczycach podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji wyznaczonemu pracownikowi Urzędu Miejskiego.
  2. Po uzyskaniu informacji, Burmistrz Głubczyc/wyznaczony pracownik Urzędu Miejskiego wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, i informuje ich o podejrzeniu. W trakcie spotkania można zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
  3. Wyznaczona przez Burmistrza Głubczyc osoba sporządza kartę interwencji na podstawie rozmów z dzieckiem, rodzicami oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu. Wzór Karty Interwencji stanowi Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
  4. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
  • podjęcia przez Urząd Miejski w Głubczycach działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
  • wsparcia, jakie może zaoferować dziecku Gmina Głubczyce,
  • skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba.
  1. Sporządzony plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom prawnym przez wyznaczoną osobę Urzędu Miejskiego w Głubczycach.
  2. W przypadkach tego wymagających wyznaczona osoba informuje rodziców/opiekunów prawnych o obowiązku Burmistrza Głubczyc – jako organu – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
  3. W przypadkach tego wymagających po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego przez wyznaczonego pracownika Urzędu Miejskiego w Głubczycach – zgodnie z punktem poprzedzającym – Burmistrz Głubczyc składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 6.
  5. Wszyscy pracownicy Urzędu Miejskiego w Głubczycach i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

Rozdział VI

Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych małoletnich

 

  1. Urząd Miejski w Głubczycach, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci stanowią Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
  3. Upublicznienie przez pracownika Urzędu Miejskiego w Głubczycach wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  4. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

Uwaga! Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 

Rozdział VII

Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich

 

  1. Burmistrz Głubczyc wyznacza Sekretarza Gminy Annę Hauptman - Głogiewicz na osobę odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich w Urzędzie Miejskim w Głubczycach.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
  3. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów ochrony małoletnich przeprowadza wśród pracowników Urzędu Miejskiego w Głubczycach, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6 do niniejszych Standardów.
  4. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.
  5. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje Burmistrzowi Głubczyc.
  6. Burmistrz Głubczyc na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, małoletnim i ich rodzicom/opiekunom.

 

Rozdział VIII

Przepisy końcowe

 

  1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie Standarów następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym widocznym miejscu w siedzibie Urzędu Miejskiego w Głubczycach lub poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom jak również zamieszczenie niniejszych standardów w BIP.
  3. Pracownicy/współpracownicy Urzędu Miejskiego w Głubczycach mający w zakresie swoich obowiązków pracy zadania związane ze sprawowaniem opieki nad osobami małoletnimi odbywającymi praktykę w Urzędzie a także z organizacją imprez okolicznościowych z udziałem małoletnich realizowanych przez Gminę Głubczyce zobowiązani są do podpisania Oświadczenia o zaznajomieniu się i przyjęciu do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich w Urzędzie Miejskim w Głubczycach. Wzór Oświadczenia stanowi Załącznik nr 7 do niniejszych Standardów.