- Menu BIP
- Załatwianie spraw
- Wydział Rozwoju Przedsiębiorczości i Rolnictwa
Wydział Rozwoju Przedsiębiorczości i Rolnictwa
SPRZEDAŻ DZIAŁEK
Sposób załatwienia:
Wszczęcie postępowania
Wszczęcie postępowania w sprawie przygotowania do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gminnych następuje na wniosek zainteresowanego lub z urzędu.
Każdy wniosek wymaga:
1. dokonania analizy ustaleń przeznaczenia nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku - w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy,
2. w przypadku gdy przeznaczenie w planie (studium) jest:
a) zgodne z proponowanym przez wnioskodawcę przeznaczeniem terenu:
-
dokonanie wizji terenu wnioskowanego do zbycia,
-
decyzja o zbyciu oraz trybie zbycia nieruchomości - przygotowanie zarządzenia Burmistrza
-
poinformowanie wnioskodawcy o uruchomieniu procedury sprzedaży,
b) nie jest zgodne z proponowanym przez wnioskodawcę przeznaczeniem terenu:
-
pismo informujące wnioskodawcę o braku możliwości przygotowania terenu do sprzedaży,
3. w przypadku konieczności ustalenia granic nieruchomości - zlecenie wznowienia granic,
4. w przypadku konieczności podziału nieruchomości:
-
opracowanie wstępnego projektu podziału terenu,
-
wystąpienie do Wydziału Komunalno-Inwestycyjnego o wydanie opinii o zgodności podziału z ustaleniami planu miejscowego lub w przypadku jego braku - z przepisami odrębnymi,
-
zlecenie podziału geodezyjnego,
-
wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości,
5. w przypadku nieruchomości lokalowej:
-
zlecenie inwentaryzacji pomiarowej lokalu oraz w razie potrzeby pozostałych lokali mieszkalnych w budynku,
-
wystąpienie do Starostwa Powiatowego o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu,
6. zlecenie rzeczoznawcy majątkowemu wykonania wyceny nieruchomości i sporządzenie operatu szacunkowego,
7. sprawdzenie operatu szacunkowego nieruchomości pod względem formalnym i rachunkowym,
8. ustalenie ceny nieruchomości i warunków zbycia - Burmistrz Głubczyc,
Tryb zbywania nieruchomości
Sprzedaż oraz oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gminnych następuje w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej stosownie do przepisów rozdziału 4 działu II ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Tryb przetargowy
Przedmiotem przetargu mogą być nieruchomości gruntowe zabudowane lub niezabudowane. Sposób i tryb przeprowadzania przetargów określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 roku (Dz. U. Nr 207, poz. 2108). Przetargi oraz rokowania dotyczące sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Gminy Głubczyce przeprowadzane są przez komisję przetargową powołaną przez Burmistrza Głubczyc w drodze zarządzenia.
Procedura przygotowania nieruchomości do zbycia
-
sporządzenie wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. Wykaz winien zawierać
-
oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz katastru nieruchomości;
-
powierzchnię nieruchomości;
-
opis nieruchomości;
-
przeznaczenie nieruchomości i sposób jej zagospodarowania;
-
termin zagospodarowania nieruchomości;
-
cenę nieruchomości;
-
wysokość stawek procentowych opłat z tytułu użytkowania wieczystego lub użytkowania,
-
terminy wnoszenia opłat;
-
zasady aktualizacji opłat;
-
informacje o przeznaczeniu do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste lub użytkowanie,
-
termin do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2.
-
podanie wykazu do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na okres 21 dni w siedzibie Urzędu oraz jego publikacja w serwisie internetowym Gminy,
-
ogłoszenie w prasie lokalnej informacji o wywieszeniu wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży,
-
rozpatrzenie wniosków osób uprawnionych do nabycia nieruchomości w drodze bezprzetargowej.
-
przygotowanie ogłoszenia o przetargu - w ogłoszeniu o przetargu podaje się informacje zamieszczone w wykazie oraz czas, miejsce i warunki przetargu. Ogłoszenie o przetargu winno być podane do publicznej wiadomości co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu. W przypadku przetargu na zbycie nieruchomości, której cena wywoławcza przekracza równowartość 100.000 euro, ogłoszenie o przetargu winno być podane do publicznej wiadomości co najmniej na 2 miesiące przed wyznaczonym terminem przetargu,
-
wywieszenie ogłoszenia o przetargu na tablicy ogłoszeń, publikacja ogłoszenia w prasie lokalnej oraz w serwisie internetowym Gminy Głubczyce.
-
W przypadku przetargu na zbycie nieruchomości, której cena wywoławcza jest wyższa niż:
-
równowartość 10.000 EUR - ogłoszenie o przetargu zamieszcza się w prasie o zasięgu obejmującym co najmniej powiat głubczycki,
-
równowartość 100.000 EUR - ogłoszenie o przetargu zamieszcza się co najmniej na dwa miesiące przed wyznaczonym terminem przetargu w prasie codziennej, ogólnokrajowej.
-
poinformowanie osób zainteresowanych nabyciem nieruchomości, które złożyły wniosek o zawiadomienie o terminie i warunkach przetargu,
-
przeprowadzenie przetargu na sprzedaż nieruchomości,
-
sporządzenie protokołu z przeprowadzonego przetargu. Protokół powinien zawierać informacje o:
-
terminie i miejscu oraz rodzaju przetargu,
-
oznaczeniu nieruchomości będącej przedmiotem przetargu według katastru nieruchomości i księgi wieczystej,
-
obciążeniach nieruchomości,
-
zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość,
-
wyjaśnieniach i oświadczeniach złożonych przez oferentów, osobach dopuszczonych i niedopuszczonych do uczestnictwa w przetargu wraz z uzasadnieniem,
-
cenie wywoławczej nieruchomości oraz najwyższej cenie osiągniętej w przetargu oraz informację o złożonych ofertach wraz z uzasadnieniem wyboru najkorzystniejszej z nich albo o nie wybraniu żadnej z ofert,
-
uzasadnieniu rozstrzygnięć podjętych przez komisję przetargową,
-
imieniu, nazwisku i adresie oraz nazwie lub firmie oraz siedzibie osoby wyłonionej w przetargu jako nabywca nieruchomości,
-
imionach i nazwiskach przewodniczącego i członków komisji przetargowej,
-
dacie sporządzenia protokołu,
-
zwrot wadium
-
Wadium wniesione wadium przez uczestnika, który przetarg wygra, zalicza się na poczet ceny nabycia nieruchomości. Wadium wniesione przez uczestnika przetargu, który przetargu nie wygra lub w przypadku odwołania przetargu zostaje zwrócone niezwłocznie po odwołaniu lub zamknięciu przetargu, jednak nie później niż przed upływem 3 dni od dnia odwołania przetargu, zamknięcia przetargu, unieważnienia przetargu lub zakończenia przetargu wynikiem negatywnym. Zwrot wadium z konta depozytowego następuje bez odsetek. Nie nalicza się należności za obsługę bankową.
-
w przypadku wniesienia skargi na czynności związane z przeprowadzeniem przetargu - Burmistrz wstrzymuje czynności związane ze zbyciem nieruchomości i rozpatruje skargę w terminie 7 dni od daty jej otrzymania. Po rozpatrzeniu skargi informacja o sposobie rozpatrzenia podawana jest do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie jej na tablicy ogłoszeń Urzędu,
-
w przypadku nie zaskarżenia czynności związanych z przeprowadzeniem przetargu a także w razie uznania skargi za niezasadną informacja o wyniku przetargu podawana jest do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na okres 7 dni na tablicy ogłoszeń Urzędu. Informacja ta winna zawierać:
-
datę i miejsce oraz rodzaj przeprowadzonego przetargu,
-
oznaczenie nieruchomości będącej przedmiotem przetargu według katastru nieruchomości i księgi wieczystej,
-
liczbę osób dopuszczonych oraz osób niedopuszczonych do uczestniczenia w przetargu,
-
cenę wywoławczą nieruchomości oraz najwyższą cenę osiągniętą w przetargu albo informacje o złożonych ofertach lub o nie wybraniu żadnej z ofert,
-
imię i nazwisko albo nazwę lub firmę osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości.
-
-
Informacja ta winna być wywieszona na okres 7 dni na tablicy ogłoszeń Urzędu.
-
w przypadku, gdy I przetarg zakończony został wynikiem negatywnym, w okresie nie krótszym niż 30 dni i nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia, przeprowadzany jest drugi przetarg. W przypadku gdy II przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, w okresie nie krótszym niż 30 dni ale nie dłuższym niż 6 miesięcy licząc od dnia jego zamknięcia Burmistrz może zbyć nieruchomość w drodze rokowań albo organizować kolejne przetargi. Przy ustalaniu warunków kolejnych przetargów stosuje się zasady obowiązujące przy organizowaniu drugiego przetargu.
-
przygotowanie dokumentów niezbędnych do sporządzenia umowy sprzedaży:
-
sporządzenie protokołu uzgodnień,
-
wystąpienie do Sądu Rejonowego o odpis z księgi wieczystej,
-
wystąpienie do Starostwa Powiatowego o sporządzenie wypisu/wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów,
-
poinformowanie osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu.
-
sprawdzenie dokonania wpłaty należnej ceny nieruchomości przez nabywcę, odprowadzenie wpłaty do kasy fiskalnej lub wydanie faktury VAT,
-
podpisanie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego
Jeżeli osoba ustalona jako nabywca nieruchomości nie stawi się bez usprawiedliwienia w miejscu i terminie podanym w zawiadomieniu, o którym mowa w pkt 23 Burmistrz Głubczyc może odstąpić od zawarcia umowy a wpłacone wadium nie podlega zwrotowi. W zawiadomieniu należy zamieścić informację o tym uprawnieniu.
Tryb bezprzetargowy
Nieruchomość Gminy Głubczyce może być sprzedana lub oddana w użytkowanie wieczyste w trybie bezprzetargowym, jeżeli
-
jest zbywana na rzecz osoby, której przysługuje pierwszeństwo w jej nabyciu, stosownie do art. 34 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
-
zbycie następuje między Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego oraz między tymi jednostkami;
-
jest zbywana na rzecz osób, o których mowa w art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
-
zbycie następuje w drodze zamiany lub darowizny,
-
sprzedaż nieruchomości następuje na rzecz jej użytkownika wieczystego,
-
przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, niezbędne do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości;
-
ma stanowić wkład niepieniężny (aport) do spółki albo wyposażenie nowo tworzonej państwowej lub samorządowej osoby prawnej, lub majątek tworzonej fundacji;
-
jest zbywana na rzecz zarządzającego specjalną strefą ekonomiczną, na której terenie jest położona;
-
przedmiotem zbycia jest udział w nieruchomości, a zbycie następuje na rzecz innych współwłaścicieli nieruchomości;
-
jest zbywana na rzecz kościołów i związków wyznaniowych, mających uregulowane stosunki z państwem, na cele działalności sakralnej;
-
jest sprzedawana na rzecz partnera prywatnego lub spółki, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publicznoprywatnym, jako wkład własny podmiotu publicznego, w celu realizowania zadań publicznych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, z zastrzeżeniem art. 25 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publicznoprywatnym,
-
jest sprzedawana na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz dotychczasowych najemców
Zgodnie z uchwałą nr XXXIII/299/09 Rady Miejskiej w Głubczycach z dnia 25 czerwca 2009 roku w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Głubczyce (Dz. Urz. Woj. Opolskiego Nr 70, poz. 1106) zmienioną uchwałą nr XXXIV/309/09 z dnia 13 sierpnia 2009 roku (Dz. Urz. Woj. Op. Nr 70, poz. 1107) 586) ze sprzedaży wyłączone są lokale
-
znajdujące się w budynkach stanowiących 100% własności Gminy Głubczyce, położone na terenie miasta, zgodnie z ustaleniami wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Głubczyce zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej w Głubczycach,
-
znajdujące się w budynkach nabytych, wybudowanych lub poddanych remontowi kapitalnemu bądź modernizacji po roku 1995 polegającej na odtworzeniu w całości substancji budynku ze środków Gminy Głubczyce,
-
mieszczące się w budynkach przeznaczonych do realizacji zadań użyteczności publicznej i przeznaczone na cele związane z realizacją zadań gminy,
-
usytuowane w budynkach przeznaczonych do remontu kapitalnego ze względu na zagrożenia potwierdzone decyzją nadzoru budowlanego,
-
usytuowane w budynkach przeznaczonych do wyburzenia,
-
mieszczące się w budynkach usytuowanych na terenach przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta na cele inne niż budownictwo mieszkaniowe,
-
mieszkalne wynajęte na czas oznaczony,
-
mieszkalne przeznaczone do wynajęcia i wynajęte na czas trwania stosunku pracy,
Wyłączenia, o których mowa w pkt 1, 2 i 4 nie dotyczy nieruchomości, które przeznaczone zostały do sprzedaży w trybie przetargowym.
Burmistrz Głubczyc może w drodze zarządzenia wyłączyć ze sprzedaży lokale mieszkalne także w innych przypadkach, a w szczególności lokale znajdujące się w budynkach wpisanych do rejestru zabytków lub w których powierzchnia lokali użytkowych przewyższa powierzchnię lokali mieszkalnych.
Procedura przygotowania nieruchomości lokalowej do zbycia na rzecz głównego najemcy:
-
czynności związane ze sprzedażą nieruchomości podejmowane są na wniosek najemcy (wzór wniosku stanowi załącznik nr 4) lub z urzędu,
-
ustalenie udziału Gminy w nieruchomości wspólnej przypadającego na dany lokal, a w przypadku braku szkiców inwentaryzacyjnych lokali mieszczących się w budynku - zlecenie inwentaryzacji pomiarowej, a następnie poinformowanie zainteresowanego nabyciem lokalu o podjętych czynnościach,
-
wystąpienie do zarządcy budynku z wnioskiem o przesłanie potwierdzonej za zgodność z oryginałem kserokopii aktualnej umowy najmu ww. lokalu a w przypadku jej braku - o jej sporządzenie, o ile czynność ta jest prawnie dopuszczalna oraz o przekazanie następujących danych dotyczących:
-
okresu trwania najmu:
-
jeżeli najemca wstąpił w stosunek najmu na podstawie art. 691 kodeksu cywilnego lub na podstawie odrębnych przepisów, proszę podać okres najmu poprzedniego najemcy,
-
jeżeli najemca dokonał zamiany poprzednio najmowanego lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Głubczyce na lokal o którego kupno się ubiega, proszę podać okres najmu zamienionego lokalu,
-
informacji o wywiązywaniu się najemcy z opłat czynszowych,
-
informacji o wysokości poniesionych przez Gminę nakładów na remonty wewnątrz lokalu oraz w częściach wspólnych nieruchomości w okresie ostatnich 36 miesięcy licząc od daty złożenia wniosku według udziału procentowego przypadającego na lokal przygotowywany do sprzedaży,
-
informacji o ewentualnych remontach planowanych przez Wspólnotę Mieszkaniową w budynku,
-
informacji o kredytach zaciągniętych przez Wspólnotę Mieszkaniową oraz kredytach planowanych do zaciągnięcia,
-
wysokości zwaloryzowanej kaucji mieszkaniowej, jeżeli najemca dokonał jej wpłaty,
-
wysokości zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną (stawka za 1 m2) w tym:
-
wysokości opłat za centralne ogrzewanie,
-
wysokości zaliczki na bieżącą eksploatację;
-
wysokości zaliczki na fundusz remontowy;
-
wysokości wynagrodzenia administratora,
-
wysokości innych składników zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną.
-
wysokości środków finansowych zgromadzonych na funduszu remontowym Wspólnoty Mieszkaniowej według udziału procentowego lokalu mieszkalnego według stanu na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego datę złożenia wniosku
-
dokonanie analizy ustaleń przeznaczenia nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku - w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – opinia z Wydziału Komunalno-Inwestycyjnego w tej sprawie
-
podjęcie decyzji o zbyciu nieruchomości lokalowej - przygotowanie zarządzenia Burmistrza Głubczyc,
-
informacja dla wnioskodawcy o uruchomieniu procedury sprzedaży oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi informacjami, wezwanie do dokonania wpłaty na poczet kosztów przygotowania dokumentacji niezbędnej do sprzedaży nieruchomości.
-
wystąpienie do Starostwa Powiatowego o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu,
-
zlecenie rzeczoznawcy majątkowemu wykonania wyceny nieruchomości i sporządzenie operatu szacunkowego,
-
sporządzenie wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. Wykaz winien zawierać
-
oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz katastru nieruchomości;
-
powierzchnię nieruchomości;
-
opis nieruchomości;
-
przeznaczenie nieruchomości i sposób jej zagospodarowania;
-
termin zagospodarowania nieruchomości;
-
cenę nieruchomości;
-
wysokość stawek procentowych opłat z tytułu użytkowania wieczystego;
-
terminy wnoszenia opłat;
-
zasady aktualizacji opłat;
-
informacje o przeznaczeniu do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste,
-
termin do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2.ustawy o gospodarce nieruchomościami
-
podanie wykazu do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na okres 21 dni w siedzibie Urzędu,
-
ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w serwisie internetowym Gminy informacji o wywieszeniu wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży,
-
ustalenie daty podpisania umowy notarialnej,
-
wystąpienie do zarządcy budynku o informację o poniesionych przez Gminę nakładach na remonty w lokalu oraz w częściach wspólnych nieruchomości w okresie od dnia złożenia wniosku do ostatniego dnia kwartału poprzedzającego datę zawarcia umowy notarialnej oraz o wysokości środków zgromadzonych na funduszu remontowym przypadających na dany lokal,
-
przygotowanie dokumentów niezbędnych do sporządzenia umowy sprzedaży:
-
wystąpienie do Sądu Rejonowego o odpis z księgi wieczystej,
-
wystąpienie do Starostwa Powiatowego o sporządzenie wypisu i wyrysu z rejestru gruntów,
-
ustalenie warunków sprzedaży lokalu i sporządzenie protokołu uzgodnień,
-
poinformowanie nabywcy nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży,
-
sprawdzenie dokonania przez nabywcę wpłaty ustalonej ceny nieruchomości z uwzględnieniem poniesionych przez Gminę kosztów przystosowania lokalu do sprzedaży oraz wpłaty środków finansowych zgromadzonych na funduszu remontowym wspólnoty mieszkaniowej - zgodnie z uchwalą Rady Miejskiej w Głubczycach w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Głubczyce,
-
podpisanie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.
Prawo nabycia nieruchomości w trybie bezprzetargowym mają także najemcy lokali użytkowych a także garaży i budynków gospodarczych. Warunkiem sprzedaży jest:
-
wynajmowanie nieruchomości na czas nieokreślony,
-
okres trwania umowy nie może być krótszy niż 36 miesiące
-
brak zobowiązań w stosunku do Gminy z tytułu najmu nabywanej nieruchomości.
W przypadku gdy okres trwania umowy jest krótszy niż 36 miesięcy pierwszeństwo w nabyciu lokalu o innym przeznaczeniu niż mieszkaniowy przysługuje w sytuacji gdy najemca lokalu wyrazi zgodę na podwyższenie ceny nabycia lokalu o równowartość należnego czynszu który musiałby wnieść jego najemca za okres najmu do upływu 36 miesięcy.
Tryb postępowania w pozostałych przypadkach określonych w art. 37 ust. 2 ugn
-
czynności związane ze sprzedażą nieruchomości podejmowane są na wniosek lub z urzędu,
-
dokonanie analizy ustaleń przeznaczenia nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku - w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy – opinia z Wydziału Komunalno-Inwestycyjnego w tej sprawie
-
w przypadku, gdy przeznaczenie w planie (studium) jest:
-
zgodne z proponowanym przez wnioskodawcę przeznaczeniem terenu:
-
dokonanie wizji wnioskowanego do zbycia terenu,
-
decyzja o zbyciu oraz trybie zbycia nieruchomości - przygotowanie zarządzenia Burmistrza,
-
poinformowanie wnioskodawcy o uruchomieniu procedury sprzedaży,
- nie jest zgodne z proponowanym przez wnioskodawcę przeznaczeniem terenu:
-
pismo informujące do wnioskodawcy o braku możliwości przygotowania terenu do sprzedaży,
-
zlecenie rzeczoznawcy majątkowemu wykonania wyceny nieruchomości i sporządzenie operatu szacunkowego,
-
sporządzenie wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży. Wykaz winien zawierać
-
oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz katastru nieruchomości;
-
powierzchnię nieruchomości;
-
opis nieruchomości;
-
przeznaczenie nieruchomości i sposób jej zagospodarowania;
-
termin zagospodarowania nieruchomości;
-
cenę nieruchomości;
-
wysokość stawek procentowych opłat z tytułu użytkowania wieczystego;
-
terminy wnoszenia opłat;
-
zasady aktualizacji opłat;
-
informacje o przeznaczeniu do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste,
-
termin do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i pkt 2.ustawy o gospodarce nieruchomościami
-
podanie wykazu do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na okres 21 dni w siedzibie Urzędu,
-
ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w serwisie internetowym informacji o wywieszeniu wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży,
-
rozpatrzenie wniosków osób uprawnionych do zbycia nieruchomości w drodze bezprzetargowej,
-
przygotowanie dokumentów niezbędnych do sporządzenia umowy zbycia nieruchomości,:
-
ustalenie warunków zbycia nieruchomości i sporządzenie protokołu uzgodnień,
-
wystąpienie do Sądu Rejonowego o odpis z księgi wieczystej,
-
wystąpienie do Starostwa Powiatowego o sporządzenie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów,
-
poinformowanie nabywcy nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości .
-
sprawdzenie dokonania przez nabywcę wpłaty ustalonej ceny nieruchomości z uwzględnieniem poniesionych kosztów,
-
podpisanie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.